Klær er politikk

Det er mange som tenker at klær kun er noe som bloggere og fashionistas holder på med, men klær er faktisk svært politisk – og i alle fall klesproduksjon. Klesproduksjon er kjent for å være en versting både når det kommer til arbeidsforhold, lønninger, barnearbeid og forurensning. Av denne grunn er det viktig at politikere har en tydelig profil på dette, og ikke lar klesindustrien definere sine egne rammer for tariffavtaler og samfunnsansvar. Dette gjelder spesielt når klesproduksjonen skjer i fattige land, hvor fagforeninger ofte er forbudt.

Man tenker kanskje at politikere ikke vet mer om mote enn birkenstock og slips, men det er faktisk ikke så viktig om denne myten stemmer – det viktigste er at politikere har god kjennskap til sosioøkonomiske forhold i bransjen, og at de setter klare rammer for utslipp ved klesproduksjon.

Utslippene fra den globale klesproduksjonen er faktisk større enn fra fly. Likevel er det som regel kun fly og flyskam vi hører om til vanlig. Dette er sjokkerende tall som politikere absolutt bør ta inn over seg, men det er også viktig at mannen i gata er klar over disse tallene – og handler mindre og mer bærekraftig.

Merker som tar bærekraft på alvor

Heldigvis finnes det noen klesmerker som tar denne problematikken på alvor, og det blir flere og flere av dem.

Et slikt merke er amerikanske Everlane som ikke bare gjennomfører det de kaller radikal gjennomsiktighet, altså at de lar deg som kunde vite hvor klærne du kjøper er produsert, men også lar deg vite hvilke deler av produksjonen som koster hva. I tillegg produserer Everlane klær av resirkulerte plastflasker, de har faktisk også sneakers som er produsert på denne måten.

Her hjemme er Jenny Skvalan er som ofte snakker om viktighet av bærekraft i klesbransjen. Og når hun nå har lansert en helt ny kolleksjon, har hun faktisk sagt at hun ønsker at du kjøper så lite som mulig fra den, og kun det du trenger. Her snakker vi en ekte rollemodell.

Samtidig skal man være påpasselig når man leser om merker og kjente folk som fronter bærekraft samtidig som de forsøker å selge deg noe. Grønnvasking er et begrep som tar opp nettopp dette, at selskap bruker markedsføringsteknikker til å få dem til å fremstå mye grønnere enn hva de virkelig er. Man skal derfor ikke ta alt hva man hører som god fisk. Dette er også en viktig grunn for hvorfor vi trenger politikere som lager lover som disse selskapene må følge – enten det gjelder arbeideres rettigheter eller grønn produksjon av klør.

Du bør også huske at du som forbruker har et ansvar – da du indirekte støtter dårlige forretningsmodeller når du handler fra merker som ikke gjør jobben sin på området.